<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Magische Chocoladesaus

maandag 22 oktober 2012

Magische Chocoladesaus


















Vond jij als kind die magisch chocoladesaus van s'lands meest bekende snoepboer ook zo lekker? Je weet wel welke ik bedoel. Die chocoladesaus waarin je ijsje werd gedipt. Als je dan het ijsje in je handen kreeg zag je dat in de paar seconden iets magisch was gebeurd. De chocoladesaus was veranderd in een krokante chocoladelaag waar je je tanden lekker in kon zetten!

Dit kan niet zelfgemaakt worden...
Ik vroeg mij altijd af, hoe ze dat nou voor elkaar krijgen bij die snoepboer. Ik was er als kind door gefascineerd! Laatst kwam ik in de supermarkt zo'n flesje chocoladesaus tegen. Ik nam een flesje mee naar huis. Dit lukt nooit thuis. Sommige dingen moet je nou eenmaal toch kopen of....toch niet?

....dacht ik! Het kan!
Op een dag kwam ik toen via Pinterest op de Amerikaanse site Alphamom, een recept tegen voor Magic Chocolate Shells!

Het recept is makkelijker dan ik ooit had durven dromen. Maar de teleurstelling was groot toen ik de ingrediënten bekeek. Het recept vraagt om pure coconut oil. Dat gaat hem niet worden dacht ik. Heb jij dat wel eens in een supermarkt gezien? Ik niet.

Ik had in Nederland nog nooit kokosolie in de schappen zien staan. Wel kokosmelk, geraspte kokos of kokoscréme, maar geen kokosolie. Kokosolie is in Nederland niet zo bekend. In de Caribische keuken wordt het wel vaker gebruikt. Ik kon me ook niet herinneren dat ik ooit in toko kokosolie heb zien staan. Ik heb wel een palmolie gezien, maar kokosolie niet. Het wordt gemaakt van het vruchtvlees van de kokosnoot. Dat wordt geperst en daarbij komt olie vrij.

Gevonden!
Tot ik op een dag aan het winkelen was in de Surinaamse supermarkt. Ineens werd ik aangekeken door potje. Alsof het mijn naam riep! Op het potje stond: "Pure Coconut Oil". Ik onderzocht het labeltje. Ja, niks toegevoegd, alleen 100 procent kokosolie! Mijn dag kon niet meer stuk. Daar stond het gewoon. Het missende ingrediënt. Ik kocht de kokosolie en meteen een dikke reep chocolade en racete naar huis om te toveren met chocola.

















Zelf toevoegen:
1 1/4 cup melkchocolade (als je van puur houdt kan dat ook)
1/2 cup kokosolie

Het is een Amerikaans recept. Ik heb Amerikaanse maatbekers gebruikt.
Ik was bij het maken van het recept zo enthousiast, dat ik ben vergeten de kokosolie en chocolade te wegen... Als je geen Amerikaanse maatbeker hebt, kan je dit recept ook gewoon maken met een koffiemok, zolang je de verhouding aanhoudt.

Stap 1:
















Smelt dus een halve cup van die kokosolie in een steelpan. Ja, het is olie ook al lijkt het hier op vet, dus je zult het moeten smelten. In de Cariben is de dagelijke temperatuur iets hoger dan hier in ons kikkerlandje. De kokosolie gaat al stollen bij 25 graden. Voor ons is het eigenlijk kokosvet, maar dat doet er verder niet toe, het heet gewoon kokosolie.

Stap 2:















Als ongeveer de helft van de kokosolie is gemolten en er een laagje olie op de bodem van de steelpan ligt, doe je de stukjes chocolade erbij.











 




Ook de chocolade gaat nu lekker smelten. Zodra de kokosolie helemaal gesmolten is, moet je het vuur uit doen.

Stap 3:
Nu heb je even de tijd om een schoon potje pakken. Je kunt een plastic bakje gebruiken, maar zorg er dan wel voor, dat het in de magnetron kan. Ondertussen laat je de chocolade lekker smelten in de kokosolie. Als je het potje op tafel hebt staan, ga je lekker roeren, zoals Zwarte Magica dat doet in haar magische ketel. 
















Het chocoladebrouwseltje wordt heel waterig. Dit is niet erg. Dat is juist goed. Het is klaar!

Stap 4:
Schenk het chocolademengseltje in het potje, dat je al op tafel hebt staan. Ik geloof dat dit een potje appelmoes was. Appelmoes, chocoladepasta en jam koop ik in potjes. Die bracht ik vroeger altijd naar de glasbak, maar eenmaal gewassen zijn ze uitstekend geschikt om van alles in de koelkast in op te slaan en te bewaren. En dus ook de magische chocoladesaus en de potjes kunnen prima in de magnetron.















Nu heb je een pot vol magische chocoladeheerlijkheid...mmm

















Stap 5:
Nu ga je toveren. Schep wat ijs op een bordje. Als je kinderen hebt moet je ze er nu bij roepen. Schenk de magische chocoladesaus over de ijsbolletjes heen. Zeg dan: Choco-Loco-Laca-Lik

















Now the magic happens!

Pak een lepeltje erbij en probeer nu maar een een schepje ijs met chocoladesaus te pakken...

Het resultaat:
















Een heerlijk ijstoetje met magische chocoladesaus!

Laat je chocoladesaus na afloop op het aanrecht afkoelen. Het zal stollen en hard worden. Dat hoort. Bewaar het in de koelkast en het blijft wel twee maanden goed. Als je weer eens wilt toveren haal je het potje uit de koelkast en doe het anderhalf minuut in de magnetron. Laat het dan even staan, goed roeren tot het goed vloeibaar is en je kunt weer toveren!

Extra magische tip!
Neem twee bananen met bruine vlekken. Schil ze, snijd ze in plakjes en vries ze in.
Schenk er magische chocoladesaus overheen en je hebt bevroren bananenbonbons! Erg lekker en bananen zijn gezond toch?

Have some magical foodfun!

Labels: , , , ,

2 reacties:

Op 23 oktober 2012 om 08:13 , Anonymous Martine zei...

Wat een leuke blog ben je begonnen. Ik heb al tijden een pot kokosvet staan en heb er nog steeds niets mee gedaan. Dit wordt het eerste projectje denk ik.Dank voor de tip.

 
Op 23 oktober 2012 om 18:22 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi Martine,
Bedankt voor je enthousiaste reactie!
Het lijkt me leuk om te horen wat je ervan vindt. Het is een simpel receptje, maar oh zo lekker en vooral leuk om te maken.
Groeten
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage