<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Pannacotta

zaterdag 13 oktober 2012

Pannacotta

Bakken Zoals Oma
Pannacotta met verse aardbeien
Pannacotta

Tijdens mijn vakantie in Italië heb ik op een terrasje in een mooi middeleeuws stadje als nagerecht pannacotta gegeten. De frisheid en lichtheid van dit nagerecht kietelde mijn smaakpapillen. Toen ik thuis kwam wilde ik het vakantiegevoel een beetje terughalen en wilde zelf pannacotta maken. 

Ik ging op zoek naar een lekker recept. Pannacotta is niet meer dan gekookte slagroom. Ik heb verschillende recepten gevonden en uitgeprobeerd. Bij het ene recept overheerste de slagroomsmaak te veel naar mijn smaak. Bij het volgende recept was de pannacotta te zoet en werd het puddinkje niet stijf en lag er een lobbig drabje op het bordje. Niet lekker. Ik ben toen gaan experimenteren om de smaak van mijn vakantietoetje te evenaren.
 
Bakken zoals oma
Weeg je vloeibare ingrediënten
Door de hoeveelheid slagroom te verminderen en dit te vervangen door wat “gewone” melk en gezoete gecondenseerde melk. Gecondenseerde melk is lang houdbare melk, dat is bewerkt door een proces van indamping met suiker. Door het toevoegen van suiker en het indampen wordt het water uit de melk onttrokken. Dit proces wordt een aantal keer herhaald tot er een soort melkstroop ontstaat. Door de toevoeging van suiker wordt de melk lang houdbaar. Dat is dan ook het enige waar gecondenseerde melk uit bestaat: Suiker en volle melk. Er wordt niks anders toegevoegd.
Op Aruba wordt het overgrote deel van het voedsel geïmporteerd. Verse melk is daardoor op het eiland erg duur en schaars in verhouding tot lang houdbare melkproducten zoals gecondenseerde melk en melkpoeder. Gecondenseerde melk is daarom op Aruba een veel gebruikt product. Het was voor mij als kind een feest als mijn oma een blik gecondenseerde melk gebruikte om pap te zoeten. Ik mocht dan altijd het blikje uitlikken...mmm. Je begrijpt dus wel dat ik in mijn voorraadkast een blikje gecondenseerde melk heb staan. Comfort food!


Zo kwam ik op het idee om het volgende recept uit te proberen. Om ervoor te zorgen dat ik telkens precies evenveel vloeistof gebruik weeg ik de melk en slagroom. Het resultaat is een heerlijke pannacotta!

 
Bakken zoals oma
 
Zelf toevoegen:
- 350 gram slagroom
- 70 gram melk
- 50 gram gecondenseerde melk
- 40 gram citroensuiker
(of 40 gram suiker met een 1/2 citroenschil)
- 3 gelatinebladen
- 3 druppels vanille-extract





Bakken zoals oma
Gelatine laten weken in koud water

Stap 1: Week de gelatinebladen 5 minuten in koud water.

Stap 2: Doe alle ingrediënten in een steelpannetje. Breng het geheel tot net tegen het kookpunt aan.

Stap 3: Knijp de gelatinebladen uit.


Bakken zoals oma
Doe de gelatine in de steelpan




Stap 4: Los de gelantinebladen op in het mengsel. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar doe ze gewoon in het pannetje met het melkmengsel en goed roeren.






Bakken zoals oma
Zo ziet geweekte gelatine eruit
Stap 5: Laat het geheel iets afkoelen. Doe het mengsel over in vormpjes of kleine schoteltjes.

Stap 6: Nu even wachten. Doe de vormpjes in de koelkast of om te stijven. Het wachten duurt lang...wel 3 tot 4 uur.

Bakken zoals oma
Heerlijkheid in een hartje

Stap 7: Stort de pannacotta uit op een schoteltje of serveer in het vormpje zelf. Je kunt de pannacotta garneren met verse aardbeien (of andere vruchten). Wat verse blaadjes basilicum geven een extra kick! Ik heb ervoor gekozen mijn pannacottahartje te overspoelen met aardbeiencoulis. Heerlijk!

Enjoy!



Labels: , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage