<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: I love Chocolate Chip Cookies

maandag 5 november 2012

I love Chocolate Chip Cookies

 

 

 

 

 

 

 

I love chocolate

Ik hou van chocolade. Ik ken eigenlijk niemand die niet van chocolade houdt. Chocolade is zo gewoon zo lekker. Hou jij ook zo van chocolade?
Ik hou van chocoladesaus, chocoladetaart, chocolademelk, chocoladeijs, chocoladepudding, bonbons, chocoladerepen en ook van chocoladekoekjes. Ik hou ook van "Amerikaanse Chocolate Chip Cookies".

Naast mijn liefde voor chocolade, ben ik ook dol op koekjes. Dit recept voldoet aan de hoge eisen van deze chocolade- en koekjesfanaat. Ik ga met dit recept voor een "chewy cookie". De chocolade wordt in ere gehouden, zoals dat hoort. Een perfect huwelijk tussen chocolade en koekjes.

Chocolate chips

Er zijn kant en klare (smelt) chocolade chips te koop. Het wordt smeltchocolade genoemd en wordt meestal verkocht voor het gebruik in een chocoladefondue rond de feestdagen. Ik gebruik gewone repen chocolade. Ik breek de reep in blokjes. En met een scherp mes snijd ik de chocoladeblokjes in vier tot zes kleine stukjes. De chocoladesnippertjes vliegen over het aanrecht. De chocolade smelt dan een beetje door het bewerken. Het fijne hiervan is, dat je vingertoppen bedekt raken met een dun laagje chocolade. Hmm...chocoladevingers...om af te likken...wanneer niemand kijkt.....

Cookie, o lovely chewy chocolate chip cookie

Dit zijn de heerlijkste chocolade chip cookies die ik ooit gemaakt heb. Ze zijn zo goed, dat deze koekjes door manlief bestempeld zijn als: "Boven jezelf uitstijgend lekker!". Probeer het zelf. Ik garandeer je, dat je je deze koekjes steeds opnieuw zult willen maken.

Zelf toevoegen:


















* 225 gram ongezouten boter op kamertemperatuur
* 150 gram kristalsuiker
* 160 gram bruine rietsuiker
* 2 grote eieren
* 1 ½ theelepel vanille-extract
* 300 gram bloem
* 1 theelepel baking soda
* 270 gram chocolade (135 gram puur, 135 melk)
* 100 gram pecannoten (of walnoten)
* 1 mespuntje zout (niet te veel, want het moeten geen

Stap 1:

Hak de chocolade en pecannoten vooraf in stukjes.


















De noten heb je nodig om de koekjes wat body te geven. Ze geven de koekjes net dat extra beetje crunch. Je kunt de pecannoten vervangen door walnoten. Het is een kwestie van smaak. Ik heb beiden geprobeerd. Mijn voorkeur gaat uit naar pecannoten.

Zeef bloem, baking soda en zout in een aparte kom samen.
Even goed roeren om alles goed te mengen. Bekleed alvast twee bakplaten met bakpapier.
Verwarm de oven alvast voor op 190 °C.



















Stap 2:

Klop de boter zacht en smeuiig. Voeg de kristalsuiker en de rietsuiker toe tot het een korrelig geheel wordt. Voeg de eieren stuk voor stuk toe, totdat het ei helemaal is opgenomen. Doe daarna beetje bij beetje het bloemmengsel erbij.


















Stap 3:

Doe de chocoladestukjes en noten in de kom.



















Roer met een spatel of houten lepel de chocolade en noten goed, maar voorzichtig door het deeg.
Doe dit voorzichtig en met respect voor je chocolade.



















Dit is heerlijk koekjesdeeg en je kunt er zo van smikkelen. Maar er zit hier wel rauw ei in. Daar moet je altijd voorzichtig mee zijn. Een heel klein beetje zal je echt geen kwaad doen. Geef dit niet aan hele kleine mensjes, hun darmpjes kunnen het rauwe ei nog niet helemaal aan.

Stap 4:

Gebruik twee eetlepel om hoopjes deeg op de bakplaat te leggen. Wat ook goed werkt is een ijsschep. Druk de bolletjes even met de achterkant van een lepel een klein beetje plat. Als je denkt dat dit er niet uitziet als een koekje, moet je maar even doorlezen. Het komt helemaal goed.
Houd voldoende ruimte tussen de deeghoopjes, ongeveer 2 tot 3 centimeter. De koekjes gaan uitlopen. Bak de koekjes 10 tot 15 minuten in de oven op 190 °C. Maak intussen de volgende bakplaat klaar.



















Kijk af en toe in de oven. Zodra de randjes goudbruin zijn, kunnen de koekjes uit de oven. In mijn oven hebben de eerste lading koekjes iets meer tijd nodig om een goudbruin randje te krijgen. De volle 15 minuten zijn dan echt nodig. De volgende ladingen bakken over het algemeen iets sneller.


















Laat de koekjes helemaal afkoelen op een roostertje.

Let op!
Dit recept is voor zo'n 48 grote koekjes. Meestal halveer ik het recept, want deze koekjes zijn zo hemels, dat je ervan blijft eten.

Resultaat:

Superjummy chewy homemade chocolate chip cookies! Ze zijn heerlijk bij de koffie of met een lekker koud glaasje melk.

















Enjoy!

Labels: , , , , , ,

2 reacties:

Op 16 augustus 2013 om 15:03 , Anonymous Anonymous zei...

Ik heb net deze chocolate chip cookies gemaakt,en.... ze zijn echt heerlijk! Ik heb al veel koekjes recepten geprobeerd, maar deze is echt geweldig lekker en goed te maken.
Bedankt dus voor je recept!

Groetjes Hanneke

 
Op 20 augustus 2013 om 21:17 , Anonymous Alesig Greving zei...

Dag Hanneke!

Graag gedaan! Ze zijn echt heerlijk en hier in huis wordt ook steeds weer om gevraagd. Fijn dat ze bij jouw thuis ook in de smaak zijn gevallen.

Groetjes
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage