<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Dagelijks brood (uit eigen oven)

donderdag 1 november 2012

Dagelijks brood (uit eigen oven)


















Ik heb het te pakken! Het broodbakvirus...dat klinkt niet echt smakelijk, maar dat is het wel! Na een paar mislukte pogingen is het me gelukt om een goed heel brood te bakken. Dat was inmiddels een paar weken terug. Aangestoken door het gemak, die overheerlijke geur van zelfgebakken brood in huis, de lekkere smaak en niet te vergeten de ongelooflijke trots van het zelf bakken koop ik bijna geen brood meer. Ik bak het zelf.

Waar haal je de tijd vandaan?

Als ik aan vrienden of collega's vertel, dat ik zelf ons brood maak wordt ik vaak gevraagd: "Waar haal je de tijd vandaan?".
Ik heb naast ons gezellig gezin thuis, een boeiende en drukke baan, doe vrijwilligerswerk én blog. Het is een kwestie van plannen. Op zondag en woensdagavond bak ik brood. Zo past het bakken binnen de planning én hebben we de hele week vers zelfgebakken brood. Op de zaterdagen vind ik het leuk om de keuken in te duiken en te experimenteren met nieuwe recepten. Ik moet eerlijk toegeven, dat het hebben van een keukenmachine het bakken een stuk makkelijker maakt. Ik doe alle ingrediënten in de kom van mijn keukenmachine en zet het aan en een kwartier later is mijn deeg goed gekneed. Het enige werk dat mij rest is goed op de tijd letten en de gist en de oven doen de rest. De beloning is groot!

Dagelijks brood

Dit recept komt uit een oud receptenboek dat ik nog heb gekregen van mijn moeder. Het komt uit de jaren '80 en geeft een simpel recept voor het bakken van een simpel wit waterbrood. In het oorspronkelijke recept wordt verse gist gebruikt. Die heb ik vervangen door droge gist. Als je melkbrood wilt maken, vervang dan het water simpelweg door melk. Melkbrood blijft iets langer goed en smaakt iets fijner dan waterbrood. Maar dat is een kwestie van smaak!

Zelf toevoegen:


















* 500 gram bloem
* 10 gram zout
* 8 gram droge gist
* 3 deciliter lauwwarm water
* 1 theelepel suiker
* 20 gram boter (je kunt de boter ook vervangen door margarine)


















Stap 1:
Zeef de bloem in een kom en strooi het zout langs de rand van de kom bij de bloem.
Maak een kuiltje in het midden van de bloem. Doe hier de overige ingrediënten in. Dus het gist, water, suiker en boter.
 
Stap 2:
Gebruik de deeghaken en zet de keukenmachine aan. Laat de machine 5 minuten draaien, totdat het deeg van de kom los komt. Na de 5 minuten het deeg van de haak af halen en de machine weer 10 minuten laten draaien. Zet ondertussen een grote kom klaar. Smeer de kom in met olie.

Als je geen keukenmachine hebt roer je alles met een houten pollepel door elkaar tot een nattig deeg. Kneed het deeg op een met bloem bestoven werkblad. Doe dit ongeveer 10 minuten lang.



















Als het deeg goed gekneed is vorm er dan een bal van. De bal leg je in de kom. Draai de deegbal even twee keer om, zodat alle kanten van het deeg goed bedekt zijn met een flinterlaagje olie. Bedek de kom met een stuk plasticfolie en laat het deeg 1 uur rijzen. De gist gaat nu lekker groeien. Dit wordt de 1e rijs genoemd.


















Stap 3:
Na een uur zou het deeg in volume verdubbeld moeten zijn. Bereid de broodvorm voor. Gebruik hiervoor een broodblik of een langwerpige glazen ovenschaal. Smeer een dun laagje olie op je werkblad en stort het deeg hierop. Op de onderstaande foto zie je heel mooi de structuur van het gerezen deeg.


















Stap 4:
Sla het deeg plat. Gewoon platdrukken tot alle lucht eruit is. Rol dan het deeg op tot een deegrol. Leg de deegrol in de voorbereide ovenvorm.



















Stap 5:
Bedek de deegrol weer een stuk plasticfolie en laat weer een uur rijzen. Dit is de 2e rijs. Verwarm de oven na ongeveer 50 minuten voor op 220 °C.



















Als het brood na de 2e rijs in volume is verdubbeld bak je het brood op 40 minuten op 220 °C tot er een mooi goudbruin korstje is ontstaan.


Resultaat

Een heerlijk zelfgebakken brood. Je kunt natuurlijk meteen lekker warm brood eten. Dit is zo heerlijk. Maar als je wilt dat het brood niet snel uitdroogt wacht je even. Het is moeilijk. Ik weet het, die geur van vers brood is zo verleidelijk. Dat mooie brood lonkt.













Maar, geduld is een schone zaak. Laat het brood op een rek helemaal afkoelen voor het aansnijden. Hierdoor droogt het brood niet snel uit en blijft het goed vers. Snij het brood met een goed kartelmes in sneden. Maak er boterhammen mee, maar het is ook heerlijk brood om wentelteefjes of tosti's mee te maken.

Enjoy!









Labels: , , , , , , , , , ,

2 reacties:

Op 4 oktober 2013 om 21:06 , Blogger Unknown zei...

Super recept en uitleg!! wat een mooi brood is het geworden.
Dank u hartelijk.

Gr Normen

 
Op 6 oktober 2013 om 21:01 , Blogger Unknown zei...

Hallo Normen,

Bedankt voor je reactie!

Groet
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage