<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Guacamole

zondag 2 december 2012

Guacamole


















Één van mijn lievelingsgroente is de avocado.  Het is heerlijk. De avocado is daarnaast ook supergezond en voedzaam. De avocado bevat veel olie en bestaat uit onverzadige vetten en is dus goed voor je hart en bloedvaten. Deze supervrucht is ook gevuld met allerlei gezonde mineralen zoals ijzer, kalium en kan prima gebruikt worden als vervanger van vlees, doordat het vrucht vol is met eiwitten.

Avocado

De avocado is de vrucht van de Avocado. Nee, ik verschrijf me niet. De boom waar de avocado aan groeit heet ook gewoon Avocado. Het is een inheemse Latijns-Amerikaanse groenblijvende boom.
Het is eigenlijk de vrucht van de avocadoboom, maar groente of fruit het maakt eigenlijk niet in welke categorie je deze heerlijkheid plaatst. Ik ga voor vrucht. Dat klinkt zo vruchtbaar...
Dat vonden de Indianen ook. De naam avocado komt oorspronkelijk uit een oude Indiaanse taal. De boom werd de "ahuacatl" genoemd door de Indianen. Het is grappig om dit te ontdekken. Op Aruba noemen we de avocado: "awacati". Het Papiamento heeft zeker ook resten van Indiaanse invloeden. Maar nu komt het grappige: ahuacatl betekent teelbal. Tja, met wat fantasie zou je de vorm van de avocado kunnen vergelijken met dat van een teelbal. En ja, vruchtbaarder dan dat kun je het niet krijgen ;-)

Guacamole

Het liefst heb ik avocado's met een mooie groene schil. De eetrijpe avocado's hebben vaak een wat donkerbruine schil. Niks mis mee, smaakt even lekker. Ik vind een groene schil gewoon mooier. Maar bij beide is de verassing binnen net zo groot. Als je een avocado opensnijdt wordt je eerst verrast door de zachte structuur van het vruchtvlees om daarna verrast te worden door de keiharde pit in het midden van de vrucht. Het allerliefst eet ik de avocado gewoon zoals die uit de schil komt. In mooie plakjes gesneden met een klein beetje zout eroverheen zoals we dat op Aruba doen. Heeerlijk. Maar een avocadosalade met ei is ook heerlijk, maar vandaag blijf ik in navolging van mijn vorige post op de Mexicaanse tour. Een snel, simpel en makkelijk receptje voor guacomole.

Zelf toevoegen


















* 2 rijpe avocado's
* 1 klein sjalotje (of een halve ui)
* 1 theelepeltje zonnebloemolie (vergeten op de foto te zetten)
* 1 theelepel paprikapoeder
* zout en peper naar smaak
* 1 theelepel limoensap (oeps...de limoen stond er ook niet op)

Een staafmixer is eigenlijk wel nodig bij dit recept!

Stap 1
Lepel de avocado's uit en doe het vruchtvlees in de beker van de staafmixer. Snijd de sjalotjes in kleine blokjes. Doe de blokjes ook in de beker. Doe hier de paprikapoeder bij. Voeg nu peper en zout naar smaak toe. Als je van meer pittigheid houdt, kan je ook wat chilipoeder of cayennepeper toevoegen. Ik heb dat niet gedaan, want het sjalotje is voor mij al pittig genoeg.










En nu mixen maar. Binnen een halve minuut heb je al een lekker smeuïg geheel.

Stap 2
Druppel wat zonnebloemolie en limoensap bij het mengsel. Nu nog een keer een halve minuut mixen met staafmixer. Als de avocado's wat rijper zijn is het vruchtvlees al erg olieachtig en heb je minder of misschien zelfs geen olie nodig. De zonnebloemolie maakt de guacamole namelijk wat gladder. Het limoensap zorgt ervoor, dat de guacamole niet snel verkleurt. Als je geen limoen hebt kan je ook citroensap gebruiken.

Stap 3
Proef! Als je vindt dat er wat meer zout of peper bij moet, doe je dat nu erbij. Het is een kwestie van smaak.

Het resultaat

In een mum van tijd een heerlijke pittige zelfgemaakte guacamole!

Serveer als sausje met tortilla's en chilli con carne. Maar deze guacamole is ook lekker als een dipsaus met nachochips.

Tip van oma:
Als je nog wat over hebt gooi het dan niet weg! Het blijft nog wel twee dagen in de koelkast goed. Wel goed afdekken met folie. Het verkleurt dan wel een beetje, maar even roeren en de guacamole wordt weer mooi heldergroen. Ik heb de guacamole twee dagen later gebruikt voor een ontbijtje. Ik heb de guacamole op een geroosterd broodje gesmeerd en het broodje daarna belegd met een plakje gebakken ontbijtspek en een spiegeleitje. Heerlijk!

Genieten maar!


Labels: , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage