<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Arubaanse Bananencakejes

dinsdag 27 november 2012

Arubaanse Bananencakejes



 
 
Ken je dat ook, dat je bananen koopt, maar dat ze dan snel donkere plekken krijgen en melig worden. In mijn onwetendheid heb ik veel van die bananen zonder na te denken gewoon in de vuilnisbak gegooid. Ze waren zacht, de kleur van de schil bedekt met donkere en zwarte plekken en ik dacht dus onbruikbaar! Maar niets is minder waar.
 

Overrijpe bananen niet weggooien

Die overrijpe bananen zijn goud waard. Ze zijn niet goudgeel meer, maar wel zo lekker. Al een tijdje gooi ik die bananen niet meer weg. Ik schil ze, snijd ze in blokjes en vries ze in. Die zijn dan lekker handzaam voor een bananensmoothie. Uit de vriezer halen, in een blender wat melk en een klein schepje vanille-ijs en je hebt een heerlijke basis voor een smoothie waarmee je eindeloos kunt variëren.

In mijn vriezer had ik gauw een enorme voorraad stukjes bananen. In de fruitschaal lagen twee bijna pikzwarte bananen. Ik vond het zo zonde om die bananen weg te gooien. En ineens ging er een lampje ergens mijn hoofd knipperen.

Bananencakejes uit Aruba

Dat ik er niet eerder op was gekomen! Die bananen zijn perfect voor één van Aruba's lokale specialiteiten: Bananencakejes.

Veel van het fruit dat op Aruba wordt gegeten wordt geïmporteerd van het vasteland van Venezuela. Ik ben geboren in Oranjestad, de hoofdstad van Aruba. Het huis van mijn grootmoeder van vaders kant staat er nu nog steeds. Het is inmiddels een monument. Het huisje is typisch Arubaans en staat midden in het centrum van de stad. Het is een klein wit huisje met een felrode dak. Het staat op loopafstand van de winkels, de haven en de zee. Nu staat de haven vol met veel toeristische kraampjes en een enkel fruitkraampje. Dat was vroeger anders. In de haven kwamen in de vroege ochtend de kleine bootjes van Venezolaanse vissers en handelaren aan, met verse vis, vers fruit en ander handelswaar. Vanuit kleine kraampjes werden daar de handelswaar verkocht. Een feest van tropische vruchten, groenten en verse vis. Gewone bananen, bakbananen, papaya's, mango's, cocosnoten, ananassen, noem het maar op.
Door het warme klimaat waren de bananen echt goed rijp en dus gespikkeld met bruine vlekjes. Het waren ook niet van die grote bananen die we hier in de supermarkt kopen. Ze leken meer op die de kleine Chiquita-banaantjes die tegenwoordig worden verkocht als kinderbananen.

Van die rijpe banaantjes worden op Aruba de meest heerlijke bananencakejes gebakken. Ze zijn lekker warm uit  de oven met een bolletje ijs als toetje. Maar ook gewoon als tussendoortje omdat ze bananalicious zijn!

Zelf toevoegen

















* 175 gram witte basterdsuiker
* 150 gram zachte boter
* snufje zout
* 2 eieren
* 2 eetlepels gecondenseerde melk
* 2 overrijpe bananen
* 250 gram bloem
* 7 gram bakpoeder

Stap 1: de voorbereiding
Verwarm de oven voor op 180 °C. Zet een cupcakevorm of muffinvorm klaar. Doe er papieren vormpjes in of vet de vorm in. Ik geef de voorkeur aan papieren vormpjes, dat geeft minder afwas achteraf.

Stap 2
Zeef de bloem en bakpoeder samen in en kom. Het zeven zorgt ervoor, dat de cakejes lekker luchtig worden. Klop de boter, zout en suiker in een kom tot een créme.










Doe de eieren erbij tot ze helemaal opgenomen zijn in het botermengsel.

Stap 3
Prak de rijpe bananen met een vork fijn. Doe hier de twee eetlepels gecondenseerde melk bij. Dit vormt samen een bananenpapje. Je neus zal dit fijn vinden, want dit ruikt zo lekker.










Ik bewaar de rest van de gecondenseerde melk in een glazen potje met een deksel. De gecondenseerde melk blijft zo nog een week of drie goed in de koelkast.

Stap 4
Doe de bloem en het bananenpapje om en om bij de boter. Begin met de bloem en dan een beetje bananenpapje. Klop steeds tussen het toevoegen van de bloem en bananenpapje tot alles goed is opgenomen. Begin met bloem en eindig met bloem.

Stap 5
Vul de papieren cakevormpjes met het beslag. Zorg ervoor dat de vormpjes ongeveer voor 2/3 gevuld zijn.
Bak de cakejes op 180 °C af in de oven. Het duurt ongeveer 20-25 minuten voor de cakejes om helemaal gaar te zijn. Test altijd even met een satéstokje of cocktailprikker of de cakejes goed gaar zijn.
 
Het resultaat

Een heerlijk aroma van banaan verspreidt zich door je huis. De cakejes zijn luchtig en sappig. Een explosie van banaan overrompelt je smaakpapillen als je een hap neemt uit deze simpele maar o, zo heerlijke Arubaanse bananencakejes.
















Genieten maar!

Labels: , , , , , , , , ,

2 reacties:

Op 28 november 2012 om 08:28 , Blogger Caroline Brouwer zei...

Wat leuk ik ben ook geboren op Aruba! Waarschijnlijk wat eerder dan jij, mijn vader was de eigenaar en oprichter van De Wits boekhandel. Wij woonden in de Pierre Corneillestraat in Oranjestad en gingen naar de Monplaisierschool.

 
Op 28 november 2012 om 18:30 , Blogger Unknown zei...

Hoi Caroline,
Wat leuk! Mijn vader is in de Schelpstraat opgegroeid. Zelf was ik nog maar vijf toen we naar Nederland kwamen. Maar ik kan me De Wit boekhandel zeker herinneren. Ook van de vakanties later!
Groeten,
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage