<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Weet jij wat Annato is? Het zit ook in Dubbelvla!

maandag 26 november 2012

Weet jij wat Annato is? Het zit ook in Dubbelvla!

Laatst was ik met dochterlief boodschappen aan het doen. Ze wilde graag een pak aardbeien-vanille dubbelvla als toetje meenemen. Ik vond het met wat tegenzin goed. Inmiddels is mijn gewoonte om naar de ingrediënten te kijken vastgeroest. Tegenwoordig moet je wel goed zoeken om de ingrediënten te vinden. De voedingswaarde en het aantal caloriën of koolhydraten lijken belangrijker in de ogen van de producent. Ook waardevolle informatie, maar ik wil weten met welke ingrediënten het product is gemaakt. Bij de dubbelvla viel dat gelukkig mee. Echte vanille en echte aardbeien verwachtte ik al niet te vinden en die vond ik ook niet. Melk, allerlei soorten zetmeel, aroma's (daar zullen de vanille en aardbei wel verstopt zijn) en kleurstoffen. Tot mijn verbazing zit er ook annato in.

Wat is Annato?

Ik was inderdaad verbaasd. Ik weet namelijk heel goed wat annato is. In de Arubaanse keuken, en eigenlijk in heel Latijns-Amerika, is het een zeer geliefd specerij. Ik associeerde het alleen nooit met aardbeien-vanillevla. Op Aruba en in de Antillen wordt Annato "roekoe" genoemd. Ja, het klinkt gek en je spreekt gewoon zo uit zoals het er staat: "roe-koe".

Annato (of in het Engels Achiote), komt van de orleaanboom of de annatoboom, die in Zuid-Amerika groeit. Aan deze boom groeien eivormige rode vruchten, die bedekt zijn met haren. Elke vrucht kan wel tot vijftig zaadjes voortbrengen.

Uit de vrucht zelf wordt een felrode kleurstof gemaakt, die in voedselbereiding wordt gebruikt, maar het zit ook in lipenstift, kaas, margarine of dus vla.

De indianen in Latijns-Amerika gebruikten de kleurstof van deze vruchten om hun huid en haar rood te verven. Maar het wordt tot op de dag van vandaag ook gebruikt om allerlei gerechten mooi rood te kleuren. Maar in Latijns-Amerika gebruiken we de zaadjes. De zaadjes worden gedroogd.

 

Annato-olie

Door de zaadjes te verwarmen in olie verkleurt de olie langzaamaan van lichtoranje naar donkerrood. Door het verwarmen van de zaadjes neemt de olie behalve de kleur ook de smaak en geur van de zaadjes over.
De annato-olie wordt gebruikt om maisdeeg of rijst te kleuren, visgerechten te bereiden, stoofpotjes smaak en kleur mee te geven en als begin sausjes.

Het is best moeilijk om de geur en smaak te beschrijven, omdat ik als kind de geur asscocieer met roekoe. Ik doe een poging: aards en een beetje bitter en de geur van de droge zaadjes doet een beetje aan zwarte thee denken.

Het is een kleurstof, die natuurlijk is, maar wel als een toevoeging wordt gezien door Europese regelgeving. Hier maak ik wel een uitzondering, uiteraard wel voor de pure natuurlijk versie, die ik, maar ook jij zelf kan maken. Potjes Annato-zaad kan je hier gewoon kopen in Surinaamse en in sommige Aziatische toko's.

Zelf toevoegen:


















* 200 gram annato zaadjes
* 450 ml zonnebloemolie

Keukengerei:
Dit keer is het erg handig om tevoren ervoor te zorgen, dat je het juiste gereedschap hebt. Tenzij je halverwege wilt ontdekken, dat je iets mist en je hele keuken onder de oranje vlekken zit ;-)

- steelpannetje
- klein metalen zeefje
- trechterje
- schone glazen fles (ik heb een lege olijfolie fles gebruikt)
- grote plastic beker die vies mag worden of een lege plastic fles.
- aluminiumfolie (om je aanrecht te beschermen)
- leeg potje (om de gebruikte zaadjes te bewaren)

Stap 1: De voorbereiding
Zet al je gereedschap klaar. Ik heb een lege fles zonnebloemolie gebruikt. Hiervan heb ik met een scherp mesje de bovenkant afgeknipt. Na gebruik kan het zo de prullenbak in. Dat scheelt schoonmaken.

Stap 2:
Doe de olie in de pan. Zet de pan op een matig vuurtje. Doe nu direct alle zaadjes in de pan.









Laat de olie heel erg heet worden. Als de olie begint te bubbelen verlaag je het vuur tot de allerlaagste stand.

Stap 3:
 
Je ziet dat de olie begint te verkleuren. Laat het rustig zijn gang gaan. Als je denkt dat het klaar is, kan je een test doen. De olie moet een diep oranje kleur hebben. Je kunt het testen door een lepeltje in de olie te doen en de druppels op een wit bordje te laten vallen. Je kunt dan de kleur goed zien. Als de kleur goed is, kan je het vuur uit doen. De kleur is goed als het diep oranje is geworden. Dit is de meest linkse druppel op de onderstaande foto. Dit duurt ongeveer 20 minuten.


















Laat de olie goed afkoelen voor je verder gaat.

Stap 4:
Als de olie goed is afgekoeld, ga je de olie zeven. Let hierbij goed op. Leg eerst een stukje aluminiumfolie op het aanrecht. Dit scheelt schoonmaken achteraf. De kleurstof van de annato is erg sterk. Doe het metalen zeefje bovenop de lege fles (of beker). Zeef de zaadjes uit de olie. Doe dit in hele kleine beetjes. Maak steeds het zeefje leeg, door de zaadjes in het lege potje te doen.















Als je alle olie gezeefd hebt kan je de olie in de glazen fles schenken met een trechter.















Ook hier geldt: Doe het met beleid, zodat je zo min mogelijk morst.













Het resultaat:

Zelfgemaakte Annato-olie, klaar om gebruikt te worden in exotische (Arubaanse) gerechten.



















Tip van oma:
Gooi de zaadjes niet weg. Als je olie op is, kan je ze hergebruiken voor een tweede keer. Na twee keer moeten ze echt weg. Er zit dan geen kleur meer in.

Labels: , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage