<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Kruidnoten zelf bakken?

maandag 8 oktober 2012

Kruidnoten zelf bakken?

Ik weet het. Het is schandalig. De Goedheiligman is het land nog niet in en ik begin over kruidnoten. In de supermarkten liggen ze ook al in de schappen. Chocoladeletters, pepernoten, chocolademunten en marsepein.  Ben jij al gezwicht? Ik geef het eerlijk toe.
Het begon hier in huis met een zakje gekochte kruidnoten uit de winkel.

En ja, ik ging de ingrediënten weer analyseren. Dat moet ik ook kunnen dacht ik. Wat bloem, boter en gewoon wat speculaaskruiden. Ik ga alvast oefenen, want ik denk dat de Sint wel een  hulpbakker nodig heeft om al die zakken en schoenen te vullen met kruidnoten op zijn verjaardag. Ik ga me denk ik aanmelden.

En toen ging ik op zoek naar een speculaasplant. Heb jij die wel eens gezien? Ik niet.
Het is op zich ook een bijzondere naam voor dit mengsel: speculaaskruiden. Er gaat geen enkel kruid in. Je gebruikt specerijen. Kaneel, Kruidnagels en....(ha, de samenstelling bewaar ik voor een volgende post).

Maar ik kan je vertellen, dat het een geweldige geursensatie is om zelf je speculaaskruidenmengsel te maken. Eerst de zoektocht naar die exotische specerijen. En dan de afzonderlijke geur van elk specerij opsnuiven. Dan de poedertjes mengen. De geuren komen samen en...kaboem...een overdosis heerlijkheid dringt je neus binnen. Geweldig.

Maar dan nu het recept voor die kruidnoten.


Zelf toevoegen:


* 250 gram tarwebloem
* 16 gram bakpoeder
* 125 gram bruine basterdsuiker
* 125 gram boter (koud)
* 2 eetlepels speculaaskruiden
* een snufje zout
* 4 eetlepels melk




Zo ga je te werk:

Stap 1: Verwarm je oven voor op 160 °C. Zet een bakplaat klaar. Gebruik bakpapier of een siliconen bakmatje.

Stap 2: Meng de bakpoeder met de bloem.

Stap 3: Snijd de boter met een mes in de bloem. Gebruik twee messen, dan gaat iets makkelijker. Snij zo de boter in kleine blokjes. In de tussentijd kun je je frustratie kwijt. Lekker hakken.






 

Stap 4: Voeg de suiker toe.












 Stap 5:Voeg speculaaskruiden, zout en melk toe.












Stap 6: Nu mogen je handen lekker vies worden. Lekker knijpen in het deeg tot alles is opgenomen.










Stap 7: Now the magic happens! Je ziet langzaam het kleur van het deeg veranderen. Blijf kneden tot je mooie soepele bruine deegbal hebt.
 








Stap 8: Vorm kleine balletjes van het deeg. Gebruik een kleine theelepel om ervoor te zorgen dat je ongeveer dezelfde hoeveelheid hebt voor de balletjes. Maak de balletjes niet te groot. Het bakpoeder zorgt ervoor dat ze flink rijzen tijdens het bakken.







Stap 9: Leg de balletjes op de bakplaat met  telkens ongeveer een centimeter tussen de balletjes. Je houdt als het goed is de helft van het deeg over. Bewaar de rest van het deeg in de koelkast tot je klaar bent om de volgende partij nootjes te bakken.


Stap 10. Bak de kruidnootjes 20 minuten in de oven op 160 °C tot ze gaar en bruin zijn. Je kunt ervoor kiezen alle nootjes in een keer te bakken. Maar dan worden ze misschien ietwat zompig en rijzen ze niet goed. Ik zou het in twee keer doen.






Het resultaat

Dit recept levert een boel kruidnootjes op. Wel een hele koektrommel vol! Dat vind mijn kleine koekiemonster ook wel lekker.

En Sint, die kan weer even vooruit!

Enjoy!





P.S. Kruidnootfiguurtjes

Het deeg is ook geschikt om mooie kruidnootjesfiguurtjes van te knutselen. Dochterlief vond een slakje maken erg leuk. Dit was trouwens een erg snelle slak. Voor ik het wist was hij weg!
















Labels: , , , , , , ,

2 reacties:

Op 10 oktober 2013 om 15:10 , Anonymous Anoniem zei...

JAMMER dat ze hier NIET het verschil weten dus pepernoten (de anijs/taaitaai smaak brokken en kruidnootjes, waarvan hier het recept staan.

 
Op 11 oktober 2013 om 15:36 , Blogger Unknown zei...

Dat klopt! Heel veel mensen weten het verschil niet. Dit zijn kruidnootjes. Pepernoten zien er anders uit en smaken ook anders. Het zijn inderdaad de kleine vierkantige brokjes.

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage