<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Een varkenshaasje dat harten verovert...

zaterdag 20 oktober 2012

Een varkenshaasje dat harten verovert...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is alweer een tijdje geleden, dat ik voor het eerst voor mijn man kookte. Inmiddels zijn we honderden maaltijden verder, maar dit blijft toch een speciaal gerecht voor ons.

Ik herinner het me als de dag van gisteren. Ik wilde heel graag eens een keer voor hem koken en ook groots uitpakken. De liefde van man gaat immers door de maag niet?

Ik wilde dus groots uitpakken. Gehaktballen of een karbonaadje waren niet bijzonder genoeg vond ik op dat moment. Dit receptje was een daverend succes! Hij vond het heerlijk.

Zo heerlijk zelfs, dat hij het aandurfde om mij uit te dagen om tijdens de eerstvolgende familiebijeenkomst van zijn familie het hoofdgerecht te verzorgen. En ja, hij had al zelfs ingevuld, dat het dit receptje moest worden. Nu moet ik erbij vertellen, dat het ook mijn allereerste ontmoeting met mijn schoonfamilie was. Met knikkende knieën en dikke knoop in mijn maag kwam ik daar aanzetten met mijn varkenshaasjes en oestersaus in mijn boodschappentasje. Gelukkig heb ik een ontzettend lieve schoonfamilie en ze ontvingen mij met open armen. En de varkenshaasjes, die waren een groot succes tijdens het familiediner. De harten waren veroverd!

Ik raad je dit smakelijke recept van harte aan!

 


 

 

 

  









Zelf toevoegen:

* 1 varkenshaas (voor 2 personen)
* 5 plakjes katenspek
* zout
* peper
* 2 theelepels suiker
* 2 á 3 theelepels oestersaus
* 1 eetlepel boter
* een klein beetje olijfolie
* een eetlepel gedroogde of verse peterselie

Liefdevol op smaak brengen

Zo ga je te werk:

Stap 1:

Wrijf het varkenshaasje liefdevol in met de zout en peper. Doe dit aan beide kanten met evenveel liefde (en zout en peper).




Stap 2:

Laat je oven ondertussen lekker opwarmen, zodat het goed heet wordt (200 °C). Leg op een snijplank een dekentje katenspek klaar om straks je varkenshaasje lekker in te wikkelen. Hij mag het niet koud krijgen. Je legt de plakjes een klein beetje over elkaar, zodat ze bij het inwikkelen elkaar mooi overlappen. Vet ook alvast een ovenschaal in met een beetje olijfolie. Zet een pan op het vuur en laat de boter smelten.


Stap 3:

Leg je varkenshaasje voorzichtig in de hete pan. Blijf het in de gaten houden, hij moet niet lang braden, maar net lang genoeg tot je het dichtgeschroeid hebt, zodat alle heerlijke sappigheid en smaak gevangen blijft. Zodra de buitenkant van de varkenshaas verkleurt is draai je het vuur uit.


Stap 4:

Nu til je het varkenshaasje op en legt het voorzichtig in het midden van het katenspekdekentje.



Stap 5:

Bestrijk de varkenshaas met 2 of 3 theelepels oestersaus. Bestrooi nu weer met wat peper en zout. En nu de verrassing. Bestrooi nu de suiker hier overheen. Niet veel, maar net genoeg om je varkenshaasje dat beetje extra liefde (en smaak) mee te geven. 


Stap 6:

Rol het dekentje katenspek om de varkenshaas heen. Als het niet goed blijft zitten kan je cocktailprikkers gebruiken om het dekentje op zijn plek te houden.



Stap 7:

Leg het varkenshaasje in de ovenschaal. Besprenkel het varkenshaasje met wat olijfolie en strooi hier wat peterselie overheen. Bak het varkenshaasje in de oven op 200 °C.  
 
Eerst 15 minuten. Dan haal je varkenshaasje uit de oven en draai hem voorzichtig om. Vervolgens bak je het af in nog eens 15 minuten. 



Resultaat

Een heerlijke gekarameliseerde varkenshaas met oestersaus, die harten sneller doet kloppen!

Ik serveer deze varkenshaas altijd met rijst en een frisse salade, maar een smeuïge paste is ook een prima bijgerecht voor deze varkenshaasjes.

Enjoy!




Labels: , , , , ,

6 reacties:

Op 12 april 2013 om 13:28 , Anonymous Anoniem zei...

Gister bakte ik voor het eerst in mijn leven een varkenshaasje: opengesneden, zout en peper, wat brie en boursin er in, en na het sluiten omwikkeld met bacon, even aanbakken en toen 18 min. de voorverwarmde 200 graadse oven in. Aardappels, spercieboontjes en champignonsausje (kant-en-klaar, opgeleukt met wat verse gebakken champignonschijfjes).Heel lekker, hoewel de oventijd wel 3 à 4 minuten korter had gekund.
De bereidingswijze was een kruising van allerlei recepten die ik had gegoogled, maarrrr... had ik jouw recept gister i.p.v. vandaag gevonden had ik die gebruikt! Hartelijke groet, Henk B. te G.

 
Op 15 april 2013 om 22:43 , Blogger Unknown zei...

Hoi Henk,

Wat leuk van je te horen. Jouw recept klinkt ook niet gek. Ik ga die ook eens uitproberen. Als je nog een een varkenshaas in de koelkast hebt liggen, dan beveel ik natuurlijk mijn hartveroverende receptje natuurlijk van harte aan. Als ik jouw reactie zo lees vindt jij je varkenshaasje lekkerder als het nog wat rosé is. Ik zou je dan wel aanraden om mijn recept de baktijd in mijn recept ook iets aan te en de baktijd in de oven iets korter te maken. Ik hou van goed doorbakken, dus dan is deze baktijd net goed.

Groetjes
Alesig

 
Op 10 december 2013 om 19:47 , Anonymous Anoniem zei...

Heb vandaag jou Blog ontdekt en heb direct dit gerecht gemaakt. Het was meer dan heerlijk en mijn familie heeft ervan genoten. Zal het zeker weer maken en ook aan mijn vrienden aanraden. Bedankt voor dit overheerlijke gerecht. Groetjes, Michelle, Den Bosch

 
Op 13 december 2013 om 14:31 , Anonymous Anoniem zei...

Hallo Michelle, hoeveel tegelijk heb jij er in de oven gedaan en hoe lang was de baktijd? Groetjes, Gonnie, Drachten

 
Op 15 december 2013 om 18:01 , Blogger Unknown zei...

Hoi Michelle,

Wat leuk om te horen! Fijn dat de varkenshaasjes bij jou en je familie in smaak is gevallen!

Groetjes
Alesig

 
Op 15 december 2013 om 18:07 , Blogger Unknown zei...

Hoi Gonnie,

In het recept heb ik 2 keer 15 minuten aangegeven als baktijd. Als je meer dan 2 varkenshaasjes wilt bakken, moet je even in de gaten houden, dat er wel voldoende ruimte in je bakblik moet zijn zodat er wel wat afstand tussen de varkenshaasjes blijft, zodat de hitte goed kan circuleren. 3 of 4 centimeter afstand tussen de haasjes is dan voldoende. Je kunt dan dezelfde baktijd aanhouden voor doorbakken haasjes. Dus 2 keer 15 minuten. Als je de haasjes iets meer rosé wilt hebben kan je 2 keer 12 minuten hanteren. Veel succes!

Groetjes
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage