<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Irish Cream: homemade

maandag 15 april 2013

Irish Cream: homemade

Zelf Bailey's maken

Koffie koffie koffie

Ik drink mijn koffie standaard met melk. Manlief is ook een koffieliefhebber. We hadden eerst een Senseo (die staat nu in een zak te wachten om ooit eens op Marktplaats verpatst te worden...).

Koffiezetapparaten
Manlief heeft af en toe van die buien, dan wil hij ineens iets kopen. Dus op een dag komt hij thuis met een prachtige rode Nespresso apparaat. Heerlijk apparaat, geweldig om de meest lekkere koffievariaties te maken, maar niet zo praktisch. Je kunt maar één kopje tegelijkertijd maken. Als je visite hebt dan sta je een paar minuten achter het apparaat koffie te brouwen. De lovende kritieken voor je lekkere koffiecreaties maken dan veel goed hoor, begrijp me niet verkeerd. We hebben hem nu nog in de keuken staan voor als we zin hebben in een lekker kopje espresso, cappucino of machiato. Maar voor mij is koffie niet alleen een luxe.

Ik ben een avondmens. Het liefst slaap ik de hele ochtend en blijf ik tot diep in de nacht op om te schrijven, lezen of soms gewoon omdat ik niet wil gaan slapen. Ik heb geen slaapstoornis hoor. Dit hoort nu eenmaal bij mij en de meest briljante ideeën en creatieve gedachten en ingevingen borrelen op als de duisternis is gevallen en de hele wereld lijkt te slapen behalve ik. Met als logisch én onvermijdelijk gevolg dat ik s'ochtends niet wakker te krijgen ben. Ook niet met tien wekkers.

Als ik dan met veel pijn en moeite half kruipend onder de warme dekens vandaan kom is het eerste wat ik denk: "Koffie". Dat eerste uurtje lijkt het alsof mijn lichaam wakker is en als een zombie op automatische piloot door het huis heen dendert op zoek naar koffie...koffie...koffie...

Manlief kreeg medelijden met mijn gestuntel met het apparaat in de ochtend. Hij kwam op een dag thuis met een klassieke koffiezetapparaat, met timer én geintegreerde bonenmolen. s'Avonds doe je water in het apparaat, een filter, je zet de timer klaar en klaar is kees. Nu strompel ik in de ochtend naar de keuken en de  heerlijke koffiegeur komt me tegemoet en mijn dag begint goed. En s'avonds na het eten is een kopje koffie  ook heerlijk.

Irish Cream

Maar heel af en toe, als ik mezelf wil verwennen, dan doe ik een glaasje Irish Cream (oftewel Bailey's).
Dat is net een koud kopje koffie verkeerd met een flinke boost whiskey erin. Heerlijk lekker koud met wat ijsblokjes erin. Helpt de creativiteit ook goed op gang komen. En weet je wat? Dat kan je thuis ook zelf maken. Dat ga ik je vandaag laten zien.Je bent binnen 15 minuten klaar. Geef deze Irish Cream niet aan kleine kinderen of zwangere vrouwen vanwege de rauwe eieren die erin gaan (maar dat was je vast niet van plan...) en de alcohol natuurlijk. "Rauwe eieren in een drankje?", ik hoor het je denken. Het klinkt ranzig, maar ik beloof het. Je merkt er niks van, werkelijk niet.

Zelf toevoegen

Zelf Bailey's maken

















* 250 ml whiskey
(Bij voorkeur Ierse whiskey, maar Schotse is ook prima. Het is dan Scottish Cream. Ook lekker!)
* 120 ml gecondenseerde melk
* 150 ml slagroom
* 2 eieren
* 1 eetlepel chocoladesiroop
* 1 theelepel vanille-extract
* 2 eetlepels vanillesiroop
* 1/2 theelepel amandelextract
* 1 eetlepel oploskoffie

Stap 1
Doe alle ingrediënten in de blender.

Stap 2
Mix alles in de blender tot het mengsel een gladde structuur heeft en alles goed met elkaar is vermengd.

Zelf Bailey's maken

















Stap 3
Proef even of je de smaak lekker vindt. Als je het niet zoet genoeg vindt, dan doe je er wat meer vanillestroop, chocoladesiroop of gecondenseerde melk erbij. ik vind de bovenstaande verhouding het lekkerst. De Irish Cream is dan net iets voller van structuur dan de kant-en-klare versie uit de winkels.
Giet de Irish Cream in een schone fles en laat het een nachtje in de koelkast rusten.

Stap 4
Schud de fles even om als je het uit de koelkast haalt, zodat de ingrediënten weer even goed gemengd raken. Neem een glas, doe er een paar ijsblokjes in, schenk je glas vol, ga lekker zitten, strek je benen en geniet van je zelfgemaakte Irish Cream.

Zelf Bailey's maken













Tip van Oma:
Als je een liefhebber bent van Irish Cream, dan kun je misschien niet wachten om te proeven. Maar hier loont het wachten echt. De Irish Cream is op zijn best als het een nachtje in de koelkast heeft gelegen. De smaken zijn dan beter vermengd. in de koelkast staan voor een nachtje. De smaken zijn dan nog beter vermengd.

Genieten maar!

Labels: , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage