<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Cups, Tablespoons & Teaspoons

vrijdag 11 oktober 2013

Cups, Tablespoons & Teaspoons

Measuring cups and spoons

Ik gebruik in mijn recepten vaak de aanduidingen cups, tablespoons en teaspoons.
Soms krijg ik reacties met vragen over de maatbekers die ik gebruik en hoe je deze moet omzetten naar de gewone litereenheid of naar grammen. In deze post daarom even geen recept, maar een korte gids door de wereld van cups, tablespoons en teaspoons.

In Amerika en Engeland is het gebruik van maatbekers meer ingeburgerd dan bij ons in Nederland. Om het lastiger te maken verschilt de Engelse cup van de Amerikaanse cup én zijn er twee maatvoeringen voor de Amerikaanse cup. Ik vind cups prettig en praktischer werken in de keuken. Ik ben niet zo super goed met cijfertjes. Soms zijn recepten te groot en dan moet ik omrekenen naar minder grote hoeveelheden. 1 delen door 3 is makkelijker dan 125 delen door drie. Bij het bakken brood, gebruik ik wel graag een weegschaal.

Ik vind de nestjes maatbekers en maatlepels om de een of andere (ook voor mezelf onverklaarbare) reden bijzonder schattig en onweerstaanbaar. Ik heb dan ook verschillende setjes maatbekers en maatlepels verzameld. Als ik ze ergens tegenkom dan kan ik ze ook niet laten liggen, dan moet ik ze hebben. Ja, soms ben ik net een groot klein kind. Het setje maatlepels in de regenboogkleuren vind ik het mooist.

Measuring spoons

Omrekentabellen

Het werken met de cup-eenheid is heel simpel. Het gaat vooral om de verhoudingen. Als je dus een nestje cups met Engelse maten hebt, dan moet je ook een nestje lepels met Engelse maten gebruiken. En dat geldt ook zo voor de Amerikaanse cups. Hoewel je bij de Amerikaanse cups goed moet opletten. omdat de Amerikanen twee maten hanteren voor de cup. Ze hebben een huis-tuin-en-keuken maat (236 ml - Custom) en een wettelijke maat (240 ml-Legal). De verschillen zijn echter zo minimaal dat dit weinig effect op het eindresultaat van je recept zal hebben. Je moet dus wel voorkomen dat je de Engelse maat en de Amerikaanse maat door elkaar haalt. Dat verschil is met 10 ml per cup een stuk groter en kan wel invloed hebben op het resultaat van je recept. Naast de verhoudingen gaat het dus vooral om het volume van je ingrediënten. Voor de recepten op BakkenZoalsOma hanteer ik de Amerikaanse maten.

Measuring cups

Hieronder heb ik een omrekentabel opgenomen voor cups naar ml en een omrekentabel voor veel gebruikte ingrediënten van cups naar grammen. Als je met cups werkt gaat het vooral om het volume van de ingrediënten. In de tabel zie je dit verschil bij de poedersuiker heel goed. Het gewicht van een cup poedersuiker is maar 113 gram, terwijl een cup suiker 198 gram weegt. Het volume is dan wel hetzelfde, namelijk een cup, maar het gewicht verschilt. 

Maattabel cups naar liter



Engels
USA 1
USa 2
1 cup

250 ml
236 ml
240 ml
½ cup

125 ml
118 ml
120 ml
1/3 cup

80 ml
78 ml
80 ml
¼ cup

60 ml
58 ml
60 ml
1/8 cup

30 ml
29 ml
30 ml





1 tablespoon (eetlepel)

15 ml
15 ml
15 ml
½ tablespoon

7,5 ml
7 ml
7,5 ml
1 teaspoon (theelepel)

5 ml
5 ml
5 ml
½ teaspoon

2,5 ml
2,5 ml
2,5 ml
¼ teaspoon

1,3 ml
1,3 ml
1,2 ml
1/8 teaspoon

0,6 ml
0,6 ml
0,6 ml

Measuring cups

Maattabel cups naar grammen

Ingrediënten
Hoeveelheid
in grammen
1 cup bloem
142 gram
1 cup volkorenmeel
156 gram
1 cup kristalsuiker
198 gram
1 cup basterdsuiker
(goed aangedrukt)
198 gram
1 cup poedersuiker
113 gram
1 cup cacaopoeder
85 gram


Boter gezouten
of ongezouten

4 tablespoons = ¼ cup
57 gram
8 tablespoons = ½ cup
113 gram
16 tablespoons = 1 cup
227 gram


Measuring spoons
Tip van Oma
Als je maatbekers koopt, probeer dan de cups en de lepels in dezelfde maatvoering te kopen. Hierdoor blijven je verhoudingen altijd goed.

Labels: , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage